Achtergrond 1
home / agenda / Basisopleiding Cognitieve Gedragstherapie (100 uur) – met aandacht voor EPA doelgroep

Basisopleiding Cognitieve Gedragstherapie (100 uur) – met aandacht voor EPA doelgroep

24 augustus 2020 t/m 04 januari 2021

Inschrijven:

Inschrijven is niet meer mogelijk

Cognitieve gedragstherapie is evidence-based en één van de meest toegepaste vormen van psychotherapie. Tijdens de opleiding leer je cognitief-emotionele gedragsproblemen van cliënten zo goed mogelijk te verminderen of te veranderen. En krijg je extra handvatten aangereikt die in de praktijk bijzonder geschikt zijn voor de behandeling van mensen met een ernstige psychiatrische aandoening (EPA).

 

Uitgangspunten

Je leert cognitief-emotionele gedragsproblemen van cliënten zo goed mogelijk te verminderen of te veranderen. In het bijzonder bij cliënten met ernstige psychiatrische aandoeningen. Hierbij spelen evidence-based cognitief gedragstherapeutische methoden en interventies een belangrijke rol. Opgestelde protocollen en richtlijnen dienen daarbij als uitgangspunt en worden tot maatwerk gemaakt in relatie met de cliënt. De basisopleiding cognitieve gedragstherapie van totaal 100 uur is opgebouwd uit een inleidend deel (30 uur) en een verdiepend deel (70 uur).

Werken met de EPA doelgroep vraagt veel creativiteit. Veel standaard-aanpakken en richtlijnen blijken niet zo makkelijk toepasbaar. In deze opleiding is daar extra aandacht voor. De docenten kennen de EPA doelgroep en vinden het leuk om daarmee te werken. De opleiding is opgebouwd zoals de andere basisopleidingen CGT, maar omdat de deelnemers en docenten werken met EPA, zal dit veel beter aansluiten bij jouw dagelijkse praktijk.

 

Doel & methode

Je maakt tijdens de bijeenkomsten op systematische wijze kennis met de methoden en interventies gericht op specifieke stoornissen zoals angststoornissen, depressie, somatoforme stoornissen, impulscontrolestoornissen en persoonlijkheidsstoornissen. Vaardigheden oefen je onder meer in rollenspellen, waarbij je wisselend als therapeut en als cliënt optreedt. Tijdens de praktische oefeningen staan het therapeutische proces en de therapeutische relatie centraal. Einddoel is dat je in staat bent om het geleerde (onder supervisie) toe te passen in de behandeling van cliënten.

 

Doelgroep

  • Je werkt als professional in de praktijk met cliënten met Ernstige Psychiatrische Aandoeningen.
  • Afgestudeerden in o.a. Sociale Wetenschappen of Geneeskunde.
  • Professionals die lid willen worden van de Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve Therapie: vgct.nl.
  • Al een groep collega’s/vrienden verzameld? Wij kunnen deze opleiding ook voor een gunstige prijs incompany verzorgen.

 

Algemeen

Inleiding in de gedragstherapie, functie-analyse, betekenisanalyse, holistische theorie, opstellen van behandelplannen en cliëntgericht werken.

Specifieke stoornissen:

  • Angststoornissen; paniekstoornis, enkelvoudige fobieën, sociale angst, obsessief compulsieve stoornis, gegeneraliseerde angststoornis en PTSS.
  • Stemmingsstoornissen; depressieve stoornis, dysthyme stoornis, bipolaire stoornis, suïcidaliteit en motivatietechnieken.
  • Impulscontrolestoornissen & verslaving.
  • Somatoforme stoornissen; stressgerelateerde stoornissen, chronisch vermoeidheidssyndroom en slaapstoornissen.
  • Persoonlijkheidsstoornissen.

Terugkerende onderdelen in het opleidingstraject:

  • Bespreking van de literatuur aan de hand van presentaties.
  • Interactieve bespreking van de leerstof en discussie.
  • Demonstraties, praktische oefeningen en rollenspellen.
  • Praktijkopdrachten, toetsing en eigen casuïstiek.

zet in iCal | zet in Google agenda

Agenda

  • Webinar Masterclass Verslaving

    02 december 2020 t/m 04 december 2020, Online
    In behandeling
  • Jaarsymposium Verslaving 2020 “Verslaving van A tot Z”

    10 december 2020, Online
    In behandeling

    Het jaarsymposium verslaving is bedoeld voor psychiaters, psychologen, psychotherapeuten, verslavingsartsen en SVP’ers en degenen
    die in opleiding zijn of studeren voor deze disciplines. Andere geïnteresseerde professionals zijn ook van harte welkom.

    lees meer
  • Klinische Farmacologie van ADHD-medicatie

    09 november 2020 t/m 14 december 2020, 7-9 (Hilversum), 9-11 (Drachten), 18-11 (Nootdorp), 8-12 (Hengelo) en 14-12 (Eindhoven)
    Geaccrediteerd
  • Nuances in ADHD. Over diagnostiek en behandeling bij verschillen in geslacht, afkomst en leeftijd

    26 november 2020 t/m 17 december 2020,
    Geaccrediteerd
  • “Doe eens normaal?!”

    11 januari 2021 t/m 18 januari 2021,
    Geaccrediteerd
  • ADHD en Autisme een spectrum van aandoeningen met verschillende consequenties voor diagnostiek en behandeling

    14 januari 2021 t/m 21 januari 2021, Leusden (14-1) of Breukelen (21-1)
    Geaccrediteerd
  • Agressie en gewelddadig gedrag

    17 maart 2021, Online
    In behandeling
  • Behandeling van angst: meer dan protocollen en richtlijnen

    18 juni 2021, Caballero Fabriek Den Haag
    Geaccrediteerd
  • VVGN Lustrumcongres – 2021

    16 september 2021 t/m 17 september 2021, Holiday Inn Leiden
    In behandeling
  • E-learning Rookvrije Start

    11 november 2020 t/m 11 november 2021,
    Geen accreditatie

    De Taskforce Rookvrije Start is een initiatief van negen beroepsgroepen (en het Ministerie van VWS, Trimbos-instituut, CPZ en ZonMW) die zich inzetten voor een rookvrije start voor ieder kind. Uit onderzoek blijkt dat mensen een stopadvies van zorgprofessionals serieus nemen. Dit biedt kansen om (aanstaande) ouders te motiveren om te stoppen met roken. In gesprek gaan over stoppen met roken is niet altijd gemakkelijk voor zorgverleners. Daarom heeft de Taskforce deze e-learning Rookvrije Start ontwikkeld. De e-learning biedt zorgverleners handvatten voor een prettig, open en motiverend gesprek.

    Het algemene doel van de e-learning is om professionals digitaal:
    - Informatie te bieden over prevalentie en risico’s van roken voor, tijdens en na de zwangerschap
    - Informatie te bieden over de technieken van Motiverende Gespreksvoering
    - Informatie te bieden over de stappen uit een gesprek over stoppen met roken
    - Informatie te bieden over (keten)samenwerking op dit onderwerp

    Na afloop van de e-learning hebben de professionals geleerd:
    - hoe ze zich kunnen voorbereiden op een gesprek over stoppen met roken met (aanstaande) ouders
    - hoe ze een gesprek over stoppen met roken kunnen starten en een stopadvies kunnen geven
    - hoe ze (aanstaande) ouders beter kunnen motiveren om te stoppen met roken
    - hoe ze (aanstaande) ouders kunnen ondersteunen bij stoppoging of adequaat kunnen doorverwijzen voor ondersteuning bij het stoppen.

    lees meer
  • E-Learning Motiverende gespreksvoering 1

    28 februari 2020 t/m 27 februari 2022,
    E−learnings
  • E-learning Motiverende gespreksvoering 2

    28 februari 2020 t/m 27 februari 2022,
    E−learnings
  • E-Learning Motiverende gespreksvoering 3

    28 februari 2020 t/m 27 februari 2022,
    E−learnings
  • E-Learning Suïcidepreventie

    03 maart 2020 t/m 02 maart 2022,
    E−learnings
  • E-learning: Motiverende gespreksvoering 4

    05 maart 2020 t/m 04 maart 2022,
  • E-learning: Klinische farmacologie van ADHD-medicatie

    04 juni 2020 t/m 04 juni 2022,
    E−learnings

    Geaccrediteerd bij VVGN: 3 accreditatie-uren

    lees meer