tijd:
09:00 tm 17:00
locatie:
Maassilo in Rotterdam
Inschrijven:
Inschrijven is niet meer mogelijk
et aantal jongeren met mentale problemen is verdubbeld. In de afgelopen jaren was gemiddeld achttien procent van de 12- tot 25-jarigen ‘psychisch ongezond’ (bron: Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)). Dat komt neer op niet minder dan 488.000 jongeren. De verslechtering van de mentale gezondheid van jongeren hangt onder andere samen met de nasleep van coronamaatregelen als schoolsluitingen en lockdowns. “Jongeren voelden zich vaker neerslachtig en somber”. Ook de wereldwijde crisissen, denk aan het klimaat, de oorlog in Europa en dure energie spelen parten.
Bij meisjes en jonge vrouwen is de mentale gezondheid het meest verslechterd. Bijna een kwart van deze groep wordt aangemerkt als ‘psychisch ongezond’. Voor de coronacrisis, in 2019, was dit veertien procent. “Maar ook meer jonge mannen kregen te maken met een slechtere mentale gezondheid”, stelt het CBS vast. Vanuit eerder onderzoek bleek al dat de mentale gezondheid van jongeren verslechterde vanaf het laatste kwartaal van 2020. Die trend zette door en is nog niet gestopt.
Mede om deze redenen organiseren wij een congres voor jongeren. Gezien de zorgwekkende cijfers is het van belang dat we aandacht blijven vragen voor jongeren en mentale gezondheid. Wie goed luistert en rondkijkt ziet dat er wel degelijk mooie, verrassende en veelbelovende initiatieven worden ontwikkeld om jongeren veerkrachtiger en weerbaarder te maken. Het is tijd om hier meer bekendheid aan te geven.
Op donderdag 23 november organiseert een nieuw collectief bestaande uit o.a. het platform FACT Jeugd, JIM, Uitgeverij Boom, Frits & Gijs en vele andere partners het congres Jongeren & Mentale Gezondheid. Tijdens deze dag in de Maassilo in Rotterdam laten we zien en horen wat er zoal ontwikkeld wordt voor deze specifieke doelgroep.
Nieuwe inzichten en methoden worden gedemonstreerd, we laten de meest recente familie-interventies zien, we gaan dieper in op de verbinding tussen school en mentale gezondheidszorg en nodigen de beste sprekers uit om hun oplossingen en recente ervaringen te delen met de deelnemers.
De doelgroep van het congres bestaat uit begeleiders en hulpverleners aan ‘jongeren met een meervoudige en/of complexe hulpvraag’. Denk bijvoorbeeld aan medewerkers van FACT Jeugd-teams, medewerkers die (meer) ervaring willen opdoen met JIM, medewerkers van de jeugdzorg, jeugd ggz-teams, CIT-teams, crisisteams specifiek voor jeugd, HIC-Jeugd en/of IHT-Jeugd.
zet in iCal | zet in Google agenda
Agenda
-
ADHD-medicatie: klinische farmacologie & combineren met psychofarmaca
Geaccrediteerd -
Dubbele Diagnose: psychiatrie en verslaving
Geaccrediteerd -
Gameverslaving
Geaccrediteerd -
Masterclass “ADHD-MEDICATIE”
Geaccrediteerd -
Triple problematiek: LVB, verslaving en een psychische stoornis
Geaccrediteerd -
Jaarsymposium Verslaving
Geaccrediteerd -
E-learning: Het stoppen-met-rokenadvies. Hoe geef ik dat?
E−learnings -
Webinar Lachgas – verslaving en neurologische complicaties
Geaccrediteerd -
Congres “De levensloop van dubbeldiagnose”
Geaccrediteerd -
Jaarcongres Verslaving in het sociaal domein
In behandeling -
Congres Netwerkzorg en Mentale Gezondheid 2024
Geaccrediteerd -
BLENDED Licht verstandelijke beperking (LVB) en verslaving
GeaccrediteerdAlcohol en drugs zijn niet meer weg te denken uit het leven in een moderne en open maatschappij als de onze. Bij een aantal groepen mensen heeft het gebruik ervan problematische vormen aangenomen. Jeugdigen en volwassenen met een lichte verstandelijke beperking behoren tot deze groepen. Zij maken in toenemende mate deel uit van de maatschappij en komen al vroeg in aanraking met alcohol en drugs. Bij een niet gering aantal van hen is er sprake van een (ernstige) stoornis in het gebruik van een middel. Niet zelden gaat dit gepaard met psychische en sociale problemen.
lees meer
De hulpverlening aan jeugdigen en volwassenen met een lichte verstandelijke beperking is nog niet voldoende toegesneden op deze doelgroep. In de verschillende sectoren van de hulpverlening (ggz, verslavingszorg, verstandelijk gehandicaptenzorg, justitie) weet men zich onvoldoende raad met deze problematiek. Bestaande methoden van diagnostiek en behandeling schieten vaak tekort omdat ze onvoldoende rekening houden met hun specifieke behoeften en kenmerken. Ook het wetenschappelijk onderzoek op dit gebied staat nog in haar kinderschoenen. De laatste jaren zijn in ons land in verschillende sectoren initiatieven gestart met als doel de hulpverlening aan deze doelgroep te verbeteren.
In deze training wordt aandacht besteed aan het vormgeven van diagnostiek en behandelingstrajecten voor mensen met een (ernstige) stoornis van een middel én een verstandelijke beperking. In de training is aandacht voor kennis over beide afzonderlijke sectoren, de combinatieproblematiek, specifieke behandellijnen en het aanpassen van bestaande behandelingen. Ook is er aandacht voor het coachen van begeleiders in het omgaan van deze vorm van dubbeldiagnose of zelfs triplediagnose problematiek.
Blended learning
Deze cursus is opgezet als een blended learning. Blended learning is een mengvorm van face-to-face onderwijs en online onderwijsactiviteiten.
Deze cursus bestaat uit 2 fysieke lesdagen en een halve dag online les. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van blended leervormen. Cursisten dienen het studiemateriaal vóór aanvang van de cursusdagen te maken (video’s bekijken, (toets)vragen, registratieopdracht, casuïstiekopdrachten en literatuur), waardoor de cursusdag in het teken staat van verdieping, feedback op de gemaakte opdrachten, discussie en casuïstiekbespreking. Het studiemateriaal wordt via de online leeromgeving ‘Mijn CCD’ beschikbaar gesteld. -
Europad/AATOD 2024 conferentie
Buitenland -
16th European Congress on Heroin Addiction and Related Disorders
Buitenland -
E-learning ADHD the REAL impact – module 2
Geaccrediteerd -
E-learning: ADHD the Real impact module 1
Geaccrediteerd -
E-learning: ADHD & comorbide stoornissen
E−learnings -
E-learning Psyfar Medicamenteuze behandeling bij depressie in de palliatieve fase
E−learnings -
E-Learning Psyfar Verlagen van de kans op terugval in psychose
E−learnings -
E-learning Psyfar Perioperatieve adviezen rondom psychofarmacagebruik
E−learnings -
E-learning Psyfar Een kwestie van doseren
E−learnings -
E-learning Psyfar – Haaruitval bij gebruik van psychofarmaca
E−learnings -
E-learning Psyfar – Geneesmiddelenreacties
E−learnings -
E-learning Psyfar – Diagnostiek en behandeling van anorexia nervosa, boulimia nervosa en eetbuistoornis
E−learnings -
E-learning Psyfar – Richtlijn voor het gebruik van klassieke MAO-remmers
E−learnings -
E-learning ADHD en verslaving
E−learnings -
E-learning Psyfar – Diepe hersenenstimulatie (DBS) bij psychiatrische aandoeningen
E−learnings -
E-Learning Psyfar – Autismespectrumstoornis bij ouderen
E−learnings -
E-learning Psyfar: De medicamenteuze behandeling van patiënten met een stoornis in alcoholgebruik
E−learnings -
E-Learning Psyfar: Farmacologische en farmacotherapeutische verschillen tussen mannen en vrouwen
E−learnings -
E-learning The REAL impact of ADHD, de Kleur van ADHD
E−learnings -
PsyLearning Meet the Expert 2023-1 “De richtlijn probleemgedrag bij dementie en de psychiater”
E−learnings