tijd:
13:00 tm 17:00
locatie:
Online
Inschrijven:
Inschrijven is niet meer mogelijk
In deze 4 uur durende cursus worden de verschillende behandelprincipes bij afhankelijkheid besproken in relatie tot de pathofysiologie en wordt de theorie in de praktijk gebracht door casuïstiek te bespreken en uit te werken (zoals stoppen met roken en alcohol afhankelijkheid). De focus van deze cursus ligt op de praktische toepassing van de verschillende farmacotherapeutische opties, ofwel: welk middel werkt voor welk doel bij welke patiënt?
Tevens zullen ‘nieuwe’ behandelopties (bijv. Baclofen, N-acetylcysteïne) besproken worden in het licht van de dagelijkse praktijk en zal er aandacht besteed worden aan het afhankelijkheids-potentieel van sommige medicatie, zoals stimulantia bij ADHD.
Programma
13:00 – 14:00 Farmacotherapie van verslaving en afhankelijkheid: algemene principes & nieuwe ontwikkelingen
14:00 – 14:45 Recreationele middelen: werkingsmechanismen & bijwerkingen irt de farmacotherapie
14:45 – 15:00 pauze
15:00 – 15:45 Farmacotherapie in de praktijk: casuïstiek
15:45 – 16:45 Craving, chronisch gebruik & terugval preventie
Accreditatie
Accreditatie zal aangevraagd worden bij de Vereniging voor VerslavingsGeneeskunde Nederland
Inschrijving
Voor inschrijving kunt u gebruik maken van het digitale inschrijfformulier. Deelnameprijs (exclusief BTW) voor deze cursus bedraagt voor VVGN leden € 125,– en niet-leden € 150,–.
U ontvangt een factuur na ontvangst van het inschrijfformulier. Betaling van de factuur geldt als inschrijvingsbewijs. Uiterste inschrijfdatum is 11 juni 2020.
Annulering
Na inschrijving kan het voorkomen dat u zich toch moet afmelden. Tot 3 weken voor de bijeenkomst is dat geen probleem. Bij afmelding binnen 3 weken voor de bijeenkomst wordt 50% van het inschrijfgeld in rekening gebracht. Bij afmelding 1 week voor de bijeenkomst wordt het volledige inschrijfgeld in rekening gebracht.
Informatie
Met vragen kunt u zich wenden tot secretariaat via info@vvgn.nl. Wij adviseren u snel te reageren. Het aantal plaatsen is beperkt, inschrijving vindt plaats in volgorde van aanmelding.
zet in iCal | zet in Google agenda
Agenda
-
Webinar: Leefstijl in de huisartsenpraktijk: wat kan de GGZ leren?
In behandeling -
Cursus Triple problematiek: LVB, verslaving en een psychische stoornis
In behandeling -
In behandeling
-
Webinar: De aanzet tot beweging: van ‘moetivatie’ naar motivatie
In behandeling -
Webinar VVGN: 3-MMC en lachgas
In behandeling -
Prevention of crisis and coercion
In behandeling -
Licht verstandelijke beperking (LVB) en verslaving
In behandeling -
Agressie en gewelddadig gedrag
Geaccrediteerd -
Webinar Wetenschappelijk Middagprogramma Rijnmond
In behandeling -
“Doe eens normaal?!”
Geaccrediteerd -
Behandeling van angst: meer dan protocollen en richtlijnen
Geaccrediteerd -
VVGN Lustrumcongres – 2021
In behandeling -
E-learning Rookvrije Start
Geen accreditatieDe Taskforce Rookvrije Start is een initiatief van negen beroepsgroepen (en het Ministerie van VWS, Trimbos-instituut, CPZ en ZonMW) die zich inzetten voor een rookvrije start voor ieder kind. Uit onderzoek blijkt dat mensen een stopadvies van zorgprofessionals serieus nemen. Dit biedt kansen om (aanstaande) ouders te motiveren om te stoppen met roken. In gesprek gaan over stoppen met roken is niet altijd gemakkelijk voor zorgverleners. Daarom heeft de Taskforce deze e-learning Rookvrije Start ontwikkeld. De e-learning biedt zorgverleners handvatten voor een prettig, open en motiverend gesprek.
lees meer
Het algemene doel van de e-learning is om professionals digitaal:
- Informatie te bieden over prevalentie en risico’s van roken voor, tijdens en na de zwangerschap
- Informatie te bieden over de technieken van Motiverende Gespreksvoering
- Informatie te bieden over de stappen uit een gesprek over stoppen met roken
- Informatie te bieden over (keten)samenwerking op dit onderwerp
Na afloop van de e-learning hebben de professionals geleerd:
- hoe ze zich kunnen voorbereiden op een gesprek over stoppen met roken met (aanstaande) ouders
- hoe ze een gesprek over stoppen met roken kunnen starten en een stopadvies kunnen geven
- hoe ze (aanstaande) ouders beter kunnen motiveren om te stoppen met roken
- hoe ze (aanstaande) ouders kunnen ondersteunen bij stoppoging of adequaat kunnen doorverwijzen voor ondersteuning bij het stoppen.
-
E-Learning Motiverende gespreksvoering 1
E−learnings -
E-learning Motiverende gespreksvoering 2
E−learnings -
E-Learning Motiverende gespreksvoering 3
E−learnings -
E-Learning Suïcidepreventie
E−learnings -
E-learning: Motiverende gespreksvoering 4
-
E-learning: Klinische farmacologie van ADHD-medicatie
E−learningsGeaccrediteerd bij VVGN: 3 accreditatie-uren
lees meer -
E-learning: eetstoornissen
In behandeling