Achtergrond 3
home / agenda / De invloed van de eerste 1000 dagen op de persoonlijkheidsontwikkeling en behandelmogelijkheden

De invloed van de eerste 1000 dagen op de persoonlijkheidsontwikkeling en behandelmogelijkheden

17 december 2020

tijd:

09:00 tm 12:00

locatie:

Online

Inschrijven:

Inschrijven is niet meer mogelijk

Programma

09.00 –10.15 uur Een reis door de eerste 1000 dagen

10.15 – 10.30 uur Pauze

10.30 – 11.15 uur Hoe herken en help je het beschadigde jonge kind?

11.15 – 12.00 uur Het lichaam als eerste geheugen

De invloed van de eerste 1000 dagen op de persoonlijkheidsontwikkeling en behandelmogelijkheden. Waarom we ‘zijn wie we zijn’ wordt bepaald door de wisselwerking tussen aanleg en ervaringen. Als er psychische klachten ontstaan is niet altijd duidelijk welke ervaringen deze klachten hebben uitgelokt. Klachten kunnen gezien worden als dysfunctionele aanpassingen op een lastige ervaring waarbij de oorspronkelijke aanpassings- of overlevingsstrategie vaak zeer adequaat was, maar pas later dysfunctioneel werd toen het gevaar geweken was, maar het gedrag is blijven bestaan. Een makkelijk voorbeeld is de rijd-angst na een auto-ongeluk. De angst als er een auto op je afkomt is functioneel en zorgt er meestal voor dat je zo reageert dat de schade zo minimaal mogelijk is, maar als de angst vervolgens blijft en je niet meer in een auto durft te stappen, dan ontstaat er een probleem. Als kind je emoties inhouden en verbergen omdat er toch geen constructieve respons te verwachten is van je ouders kan in die levensfase zeer verstandig zijn, maar zal in latere relaties mogelijk voor spanningen en problemen zorgen. Met name bij de jeugdafdeling maar ook meer en meer in de volwassen psychiatrie lopen we er tegenaan dat we soms niet goed begrijpen wat er mis is gelopen omdat het expliciet geheugen pas later in werking treedt. Vooral de behandelaar die blijft zoeken om te begrijpen ten einde te helpen, komt dan soms uit op wat wij het preverbale, of impliciete geheugen noemen. Ervaringen die niet in woorden te bevatten zijn door degene die ze heeft ervaren, maar die soms wel terug te vinden zijn dankzij de ouders, of andere getuigen. Ervaringen die soms ook getuige-loos erkenning kunnen krijgen door goed te luisteren naar het lichaam. Vroege ervaringen zijn veelal in het lichaam opgeslagen.

 


zet in iCal | zet in Google agenda

Agenda

  • ICARA Invitation: Cannabis Markets, Policy & Covid-19 Webinar

    17 juni 2021, Online - Zoom
    Overige nascholing
  • Behandeling van angst: meer dan protocollen en richtlijnen

    18 juni 2021, Online
    Geaccrediteerd
  • Psyfar masterclass verslaving

    10 juni 2021 t/m 18 juni 2021, Online
    Geaccrediteerd
  • Long-acting buprenorphine in the treatment of opioid dependence

    21 juni 2021, Online
    Overige nascholing
  • Webinar Nederland Rookvrij

    29 juni 2021, Online
    Overige nascholing
  • Online Kenniscarrousel Landelijk Expertisecentrum Dubbele Diagnose

    01 juli 2021, Online
    In behandeling
  • LEDD Kenniscarrousel

    01 juli 2021, Online
    In behandeling

    Vergroot uw kennis over dubbele diagnose. Neem deel aan een serie korte lezingen, presentatie en interviews.
    Deze kenniscarrousel is bedoeld voor iedereen die in zijn of haar werk te maken heeft met cliënten met een dubbele diagnose of daarbij betrokken is.

    Kom luisteren naar korte lezingen, presentaties en interviews over:

    autisme en verslaving,
    rookvrije afdelingen,
    motiveren van cliënt en hulpverlener,
    vergroten van weerbaarheid,
    betrekken van naasten,
    dubbele diagnose woonvormen,
    dubbel stigma,
    recente onderzoeken.

    lees meer
  • Cursus Triple problematiek: LVB, verslaving en een psychische stoornis

    19 augustus 2021, Online
    Geaccrediteerd
  • Licht verstandelijke beperking (LVB) en verslaving

    11 mei 2021 t/m 04 oktober 2021, Online
    Geaccrediteerd
  • “Doe eens normaal?!”

    10 mei 2021 t/m 07 oktober 2021, Diverse locaties
    Geaccrediteerd
  • Preview Event – International Conference of Dual Disorders

    07 oktober 2021, Online
    In behandeling
  • E-learning Rookvrije Start

    11 november 2020 t/m 11 november 2021,
    Geaccrediteerd

    De Taskforce Rookvrije Start is een initiatief van negen beroepsgroepen (en het Ministerie van VWS, Trimbos-instituut, CPZ en ZonMW) die zich inzetten voor een rookvrije start voor ieder kind. Uit onderzoek blijkt dat mensen een stopadvies van zorgprofessionals serieus nemen. Dit biedt kansen om (aanstaande) ouders te motiveren om te stoppen met roken. In gesprek gaan over stoppen met roken is niet altijd gemakkelijk voor zorgverleners. Daarom heeft de Taskforce deze e-learning Rookvrije Start ontwikkeld. De e-learning biedt zorgverleners handvatten voor een prettig, open en motiverend gesprek.

    Het algemene doel van de e-learning is om professionals digitaal:
    - Informatie te bieden over prevalentie en risico’s van roken voor, tijdens en na de zwangerschap
    - Informatie te bieden over de technieken van Motiverende Gespreksvoering
    - Informatie te bieden over de stappen uit een gesprek over stoppen met roken
    - Informatie te bieden over (keten)samenwerking op dit onderwerp

    Na afloop van de e-learning hebben de professionals geleerd:
    - hoe ze zich kunnen voorbereiden op een gesprek over stoppen met roken met (aanstaande) ouders
    - hoe ze een gesprek over stoppen met roken kunnen starten en een stopadvies kunnen geven
    - hoe ze (aanstaande) ouders beter kunnen motiveren om te stoppen met roken
    - hoe ze (aanstaande) ouders kunnen ondersteunen bij stoppoging of adequaat kunnen doorverwijzen voor ondersteuning bij het stoppen.

    lees meer
  • EUROPAD-CONGRES

    19 november 2021 t/m 21 november 2021, Grenoble - Frankrijk
    Buitenland
  • E-learning Cultuur en Gezondheidszorg

    15 februari 2021 t/m 01 januari 2022,
    In behandeling
  • E-Learning Motiverende gespreksvoering 1

    28 februari 2020 t/m 27 februari 2022,
    E−learnings
  • E-learning Motiverende gespreksvoering 2

    28 februari 2020 t/m 27 februari 2022,
    E−learnings
  • E-Learning Motiverende gespreksvoering 3

    28 februari 2020 t/m 27 februari 2022,
    E−learnings
  • E-Learning Suïcidepreventie

    03 maart 2020 t/m 02 maart 2022,
    E−learnings
  • E-learning: Motiverende gespreksvoering 4

    05 maart 2020 t/m 04 maart 2022,
  • E-learning: Klinische farmacologie van ADHD-medicatie

    04 juni 2020 t/m 04 juni 2022,
    E−learnings

    Geaccrediteerd bij VVGN: 3 accreditatie-uren

    lees meer
  • E-learning: eetstoornissen

    01 januari 2021 t/m 16 december 2022,
    Overige nascholing
  • E-learning De rookvrije ggz

    01 februari 2021 t/m 01 februari 2023,
    E−learnings
  • E-learning: Moti-55

    15 juni 2021 t/m 31 mei 2023,
    E−learnings
  • E-Learning: Ouderen en problematisch middelengebruik en verslaving

    15 juni 2021 t/m 31 mei 2023,
    E−learnings