Achtergrond 3
home / agenda / De invloed van de eerste 1000 dagen op de persoonlijkheidsontwikkeling en behandelmogelijkheden

De invloed van de eerste 1000 dagen op de persoonlijkheidsontwikkeling en behandelmogelijkheden

17 december 2020

tijd:

09:00 tm 12:00

locatie:

Online

Inschrijven:

Inschrijven is niet meer mogelijk

Programma

09.00 –10.15 uur Een reis door de eerste 1000 dagen

10.15 – 10.30 uur Pauze

10.30 – 11.15 uur Hoe herken en help je het beschadigde jonge kind?

11.15 – 12.00 uur Het lichaam als eerste geheugen

De invloed van de eerste 1000 dagen op de persoonlijkheidsontwikkeling en behandelmogelijkheden. Waarom we ‘zijn wie we zijn’ wordt bepaald door de wisselwerking tussen aanleg en ervaringen. Als er psychische klachten ontstaan is niet altijd duidelijk welke ervaringen deze klachten hebben uitgelokt. Klachten kunnen gezien worden als dysfunctionele aanpassingen op een lastige ervaring waarbij de oorspronkelijke aanpassings- of overlevingsstrategie vaak zeer adequaat was, maar pas later dysfunctioneel werd toen het gevaar geweken was, maar het gedrag is blijven bestaan. Een makkelijk voorbeeld is de rijd-angst na een auto-ongeluk. De angst als er een auto op je afkomt is functioneel en zorgt er meestal voor dat je zo reageert dat de schade zo minimaal mogelijk is, maar als de angst vervolgens blijft en je niet meer in een auto durft te stappen, dan ontstaat er een probleem. Als kind je emoties inhouden en verbergen omdat er toch geen constructieve respons te verwachten is van je ouders kan in die levensfase zeer verstandig zijn, maar zal in latere relaties mogelijk voor spanningen en problemen zorgen. Met name bij de jeugdafdeling maar ook meer en meer in de volwassen psychiatrie lopen we er tegenaan dat we soms niet goed begrijpen wat er mis is gelopen omdat het expliciet geheugen pas later in werking treedt. Vooral de behandelaar die blijft zoeken om te begrijpen ten einde te helpen, komt dan soms uit op wat wij het preverbale, of impliciete geheugen noemen. Ervaringen die niet in woorden te bevatten zijn door degene die ze heeft ervaren, maar die soms wel terug te vinden zijn dankzij de ouders, of andere getuigen. Ervaringen die soms ook getuige-loos erkenning kunnen krijgen door goed te luisteren naar het lichaam. Vroege ervaringen zijn veelal in het lichaam opgeslagen.

 


zet in iCal | zet in Google agenda

Agenda

  • Nationaal Jaarcongres Overprikkeling 2022

    25 januari 2022, De Basiliek Veenendaal
    Overige nascholing
  • LVB en Verslaving

    08 februari 2022, Aristo Amsterdam
    Geaccrediteerd
  • Webinar VVGN – NVvP

    10 februari 2022, Online
    Geaccrediteerd
  • E-Learning Motiverende gespreksvoering 1

    28 februari 2020 t/m 27 februari 2022,
    E−learnings
  • E-learning Motiverende gespreksvoering 2

    28 februari 2020 t/m 27 februari 2022,
    E−learnings
  • E-Learning Motiverende gespreksvoering 3

    28 februari 2020 t/m 27 februari 2022,
    E−learnings
  • E-Learning Suïcidepreventie

    03 maart 2020 t/m 02 maart 2022,
    E−learnings
  • E-learning: Motiverende gespreksvoering 4

    05 maart 2020 t/m 04 maart 2022,
  • Dubbele Diagnose: psychiatrie en verslaving

    16 maart 2022, Aristo Amsterdam - ook online
    In behandeling
  • ADHD-medicatie: klinische farmacologie & combineren met psychofarmaca

    17 maart 2022, Van der Valk Oostzaan-Amsterdam
    In behandeling
  • Cursus Triple problematiek: LVB, verslaving en een psychische stoornis

    16 mei 2022, CCD Arnhem
    In behandeling
  • VVGN Lustrumcongres – 2022

    19 mei 2022 t/m 20 mei 2022, ECC Leiden
    In behandeling
  • E-learning: Klinische farmacologie van ADHD-medicatie

    04 juni 2020 t/m 04 juni 2022,
    E−learnings

    Geaccrediteerd bij VVGN: 3 accreditatie-uren

    lees meer
  • E-learning: eetstoornissen

    01 januari 2021 t/m 16 december 2022,
    Overige nascholing
  • E-learning: Nieuwe inzichten in de behandelingsopties voor ADHD

    23 januari 2022 t/m 10 januari 2023,
    E−learnings
  • E-learning De rookvrije ggz

    01 februari 2021 t/m 01 februari 2023,
    E−learnings
  • E-learning: Optimizing ADHD treatment

    23 januari 2022 t/m 21 februari 2023,
    E−learnings
  • E-learning: Moti-55

    23 januari 2022 t/m 27 mei 2023,
    E−learnings
  • E-Learning: Ouderen en problematisch middelengebruik en verslaving

    23 januari 2022 t/m 31 mei 2023,
    E−learnings

    VVGN geaccrediteerd

    lees meer
  • The REAL impact ADHD en Vrouwen

    03 november 2021 t/m 31 augustus 2023,
    E−learnings
  • E-learning Craft

    01 november 2021 t/m 23 oktober 2023,
    E−learnings
  • E-learning Zorgprestatiemodel

    01 november 2021 t/m 01 november 2023,
    E−learnings