In dit eerste leertraject binnen het thema MGV wordt ingegaan op de betekenis van motiverende gespreksvoering in de ggz. De cursisten maakt kennis met de vier processen: engageren, focussen, evoceren en plannen . Dit leertraject gaat dieper in op het proces ‘engageren’. De vervolgtrajecten behandelen de andere processen.
Leerdoelen
De volgende hoofdleerdoelen worden in deze module afgedekt:
- De cursist ziet het nut van motiverende gespreksvoering in
- De cursist realiseert zich dat de kans op het gewenste gedrag vele malen groter is.
- De cursist realiseert zich dat hij beter in staat is het herstelproces richting te geven.
- De cursist weet wat motiverende gespreksvoering inhoudt.
- De cursist kan de verschillende aspecten op basaal niveau herkennen en weet wat elk proces inhoudt.
- De cursist weet wat de spirit is.
- De cursist is bekend met de vier processen en weet wat het proces engageren inhoudt. De cursist is bekend met de ORBSI in het kader van engageren.
zet in iCal | zet in Google agenda
Agenda
-
“Doe eens normaal?!”
Geaccrediteerd -
ADHD en Autisme een spectrum van aandoeningen met verschillende consequenties voor diagnostiek en behandeling
Geaccrediteerd -
Webinar: Leefstijl in de huisartsenpraktijk: wat kan de GGZ leren?
In behandeling -
Cursus Triple problematiek: LVB, verslaving en een psychische stoornis
In behandeling -
In behandeling
-
Webinar: De aanzet tot beweging: van ‘moetivatie’ naar motivatie
In behandeling -
Licht verstandelijke beperking (LVB) en verslaving
In behandeling -
Agressie en gewelddadig gedrag
Geaccrediteerd -
Behandeling van angst: meer dan protocollen en richtlijnen
Geaccrediteerd -
VVGN Lustrumcongres – 2021
In behandeling -
E-learning Rookvrije Start
Geen accreditatieDe Taskforce Rookvrije Start is een initiatief van negen beroepsgroepen (en het Ministerie van VWS, Trimbos-instituut, CPZ en ZonMW) die zich inzetten voor een rookvrije start voor ieder kind. Uit onderzoek blijkt dat mensen een stopadvies van zorgprofessionals serieus nemen. Dit biedt kansen om (aanstaande) ouders te motiveren om te stoppen met roken. In gesprek gaan over stoppen met roken is niet altijd gemakkelijk voor zorgverleners. Daarom heeft de Taskforce deze e-learning Rookvrije Start ontwikkeld. De e-learning biedt zorgverleners handvatten voor een prettig, open en motiverend gesprek.
lees meer
Het algemene doel van de e-learning is om professionals digitaal:
- Informatie te bieden over prevalentie en risico’s van roken voor, tijdens en na de zwangerschap
- Informatie te bieden over de technieken van Motiverende Gespreksvoering
- Informatie te bieden over de stappen uit een gesprek over stoppen met roken
- Informatie te bieden over (keten)samenwerking op dit onderwerp
Na afloop van de e-learning hebben de professionals geleerd:
- hoe ze zich kunnen voorbereiden op een gesprek over stoppen met roken met (aanstaande) ouders
- hoe ze een gesprek over stoppen met roken kunnen starten en een stopadvies kunnen geven
- hoe ze (aanstaande) ouders beter kunnen motiveren om te stoppen met roken
- hoe ze (aanstaande) ouders kunnen ondersteunen bij stoppoging of adequaat kunnen doorverwijzen voor ondersteuning bij het stoppen.
-
E-learning Motiverende gespreksvoering 2
E−learnings -
E-Learning Motiverende gespreksvoering 3
E−learnings -
E-Learning Suïcidepreventie
E−learnings -
E-learning: Motiverende gespreksvoering 4
-
E-learning: Klinische farmacologie van ADHD-medicatie
E−learningsGeaccrediteerd bij VVGN: 3 accreditatie-uren
lees meer -
E-learning: eetstoornissen
In behandeling