Geaccrediteerd voor 1 accreditatiepunt bij de VVGN
Vanaf 2022 is het Zorgprestatiemodel het standaard bekostigingssysteem in de geestelijke gezondheidszorg en de forensische zorg. In dit leertraject wordt uitgelegd wat dit precies betekent voor de behandelaar.
Leerdoelen
Hoofddoel:
De deelnemer kan bijdragen aan een soepel verloop van de invoering van het Zorgprestatiemodel (ZPM) en kan daarmee ervoor zorgen dat de zorg wordt gecontinueerd, juist geregistreerd en gefactureerd.
Subleerdoelen:
- De deelnemer weet hoe de zorg geregistreerd/gedeclareerd wordt.
- De deelnemer weet wat de reden is achter de invoering van ZPM.
- De deelnemer is bekend met de uitgangspunten van het ZPM (10 ontwerpcriteria).
- De deelnemer weet wat het effect is op de eigen werkzaamheden.
- De deelnemer heeft kennis die nodig is bij ZPM:
- Hij weet een zorgvraag te typeren en de relatie tussen de bekostiging daarmee.
- Hij kent het speelveld en de spelregels
- Hij kan (feitelijk) omgaan met de nieuwe bekostiging.
- Hij weet welke settingen er zijn, in welke setting je als hulpverlener zelf zit, en wat dat voor de cliënt betekent en voor zichzelf.
Extra informatie
De animatie in dit leertraject kan ook los bekeken worden.
Dit leertraject is gratis beschikbaar voor iedereen.
- Werk of studeer je bij een organisatie die is aangesloten bij GGZ Ecademy? Informeer dan bij je eigen organisatie hoe je toegang krijgt.
- Werk of studeer je ergens anders, lees dan deze instructie.
Dit leertraject is tot stand gekomen met financiering door:
- de Nederlandse ggz
- KFZ (Kwaliteit Forensische Zorg)
- LVVP (Landelijke Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen & psychotherapeuten)
- NFU (Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra)
- NIP (Nederlands Instituut van Psychologen)
- NVZ (Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen)
- NVvP (Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie)
- NZa (Nederlandse Zorgautoriteit)
Doelgroep
Het leertraject is ontwikkeld voor (regie-)behandelaren en ondersteunend personeel die te maken krijgen met de bekostigingen zorgvraagtypering.
En verder geeft het leertraject inzicht in het zorgprestatiemodel voor:
- Artsen
- Behandelaren
- GZ psychologen
- klinisch psychologen
- psychiaters
- psychologen
- psychotherapeuten
- verpleegkundig specialisten
- orthopedagogen
zet in iCal | zet in Google agenda
Agenda
-
KNMG Carrièrebeurs
-
Booster InterCollegiale Toetsing
Geaccrediteerd -
Nationaal Congres Farmacotherapie in de Psychiatrie 2023
Geaccrediteerd -
Netwerkbijeenkomst van Nederland Rookvrij?
-
ADHD-medicatie: klinische farmacologie & combineren met psychofarmaca
Geaccrediteerd -
Webinar: Palliatieve zorg binnen de verslavingszorg
Geaccrediteerd -
ADHD en Verslaving
Geaccrediteerd -
E-learning Craft
E−learnings -
Webinar: Palliatieve zorg voor dak- en thuisloze patiënten
Geaccrediteerd -
Triple problematiek: LVB, verslaving en een psychische stoornis
Geaccrediteerd -
Training Intercollegiale Toetsing met intervisie
Geaccrediteerd -
25st Annual Congress of International Society of Addiction Medicine
Buitenland -
Webinar Lachgas
Geaccrediteerd -
ADHD-medicatie: klinische farmacologie & combineren met psychofarmaca
Geaccrediteerd -
Webinar 3-MMC
Geaccrediteerd -
Congres KOPP/KOV
In behandeling -
NISPA dag 2023
In behandeling -
BLENDED Licht verstandelijke beperking (LVB) en verslaving
In behandelingAlcohol en drugs zijn niet meer weg te denken uit het leven in een moderne en open maatschappij als de onze. Bij een aantal groepen mensen heeft het gebruik ervan problematische vormen aangenomen. Jeugdigen en volwassenen met een lichte verstandelijke beperking behoren tot deze groepen. Zij maken in toenemende mate deel uit van de maatschappij en komen al vroeg in aanraking met alcohol en drugs. Bij een niet gering aantal van hen is er sprake van een (ernstige) stoornis in het gebruik van een middel. Niet zelden gaat dit gepaard met psychische en sociale problemen.
lees meer
De hulpverlening aan jeugdigen en volwassenen met een lichte verstandelijke beperking is nog niet voldoende toegesneden op deze doelgroep. In de verschillende sectoren van de hulpverlening (ggz, verslavingszorg, verstandelijk gehandicaptenzorg, justitie) weet men zich onvoldoende raad met deze problematiek. Bestaande methoden van diagnostiek en behandeling schieten vaak tekort omdat ze onvoldoende rekening houden met hun specifieke behoeften en kenmerken. Ook het wetenschappelijk onderzoek op dit gebied staat nog in haar kinderschoenen. De laatste jaren zijn in ons land in verschillende sectoren initiatieven gestart met als doel de hulpverlening aan deze doelgroep te verbeteren.
In deze training wordt aandacht besteed aan het vormgeven van diagnostiek en behandelingstrajecten voor mensen met een (ernstige) stoornis van een middel én een verstandelijke beperking. In de training is aandacht voor kennis over beide afzonderlijke sectoren, de combinatieproblematiek, specifieke behandellijnen en het aanpassen van bestaande behandelingen. Ook is er aandacht voor het coachen van begeleiders in het omgaan van deze vorm van dubbeldiagnose of zelfs triplediagnose problematiek.
Blended learning
Deze cursus is opgezet als een blended learning. Blended learning is een mengvorm van face-to-face onderwijs en online onderwijsactiviteiten.
Deze cursus bestaat uit 2 fysieke lesdagen en een halve dag online les. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van blended leervormen. Cursisten dienen het studiemateriaal vóór aanvang van de cursusdagen te maken (video’s bekijken, (toets)vragen, registratieopdracht, casuïstiekopdrachten en literatuur), waardoor de cursusdag in het teken staat van verdieping, feedback op de gemaakte opdrachten, discussie en casuïstiekbespreking. Het studiemateriaal wordt via de online leeromgeving ‘Mijn CCD’ beschikbaar gesteld. -
Congres Jongeren en Mentale Gezondheid 2023
In behandeling -
Drugs: zorg of zegen?
Geaccrediteerd -
Masterclass Verslaving
Geaccrediteerd -
ADHD-medicatie: klinische farmacologie & combineren met psychofarmaca
Geaccrediteerd -
Dubbele Diagnose: psychiatrie en verslaving
Geaccrediteerd -
Gameverslaving
Geaccrediteerd -
E-learning: Het stoppen-met-rokenadvies. Hoe geef ik dat?
E−learnings -
Webinar Lachgas – verslaving en neurologische complicaties
Geaccrediteerd -
Congres “De levensloop van dubbeldiagnose”
In behandeling -
Congres Netwerkzorg en Mentale Gezondheid 2024
In behandeling -
Europad/AATOD 2024 conferentie
Buitenland -
16th European Congress on Heroin Addiction and Related Disorders
Buitenland -
E-learning ADHD the REAL impact – module 2
Geaccrediteerd -
E-learning: ADHD the Real impact module 1
Geaccrediteerd -
E-learning: ADHD & comorbide stoornissen
E−learnings -
E-learning Psyfar Medicamenteuze behandeling bij depressie in de palliatieve fase
E−learnings -
E-Learning Psyfar Verlagen van de kans op terugval in psychose
E−learnings -
E-learning Psyfar Perioperatieve adviezen rondom psychofarmacagebruik
E−learnings -
E-learning Psyfar Een kwestie van doseren
E−learnings -
E-learning Psyfar – Haaruitval bij gebruik van psychofarmaca
E−learnings -
E-learning Psyfar – Geneesmiddelenreacties
E−learnings -
E-learning Psyfar – Diagnostiek en behandeling van anorexia nervosa, boulimia nervosa en eetbuistoornis
E−learnings -
E-learning Psyfar – Richtlijn voor het gebruik van klassieke MAO-remmers
E−learnings -
E-learning ADHD en verslaving
E−learnings -
E-learning The REAL impact of ADHD, de Kleur van ADHD
E−learnings