Voor zorgverleners
Stoppen met roken ter sprake brengen bij uw patiënt of cliënt kan best lastig zijn, maar oefening baart kunst. In deze e-learning leert u als zorgverlener hoe u een gesprek over stoppen met roken start, een stoppen-met-rokenadvies geeft en op welke manier u het beste kunt doorverwijzen naar een begeleider. Want een stoppen-met-rokenadvies van een zorgverlener kan precies dat laatste zetje zijn dat een roker over de streep helpt.
Deze e-learning bestaat uit 3 delen:
Deel 1: Waarom zou ik een stoppen-met-rokenadvies geven? – Over de risico’s van roken en verslaving.
Deel 2: Het stoppen-met-rokenadvies. – Behandelt het Very Brief Advice (VBA) (een adviesmethode die al in 30 seconden kan worden uitgevoerd) en het voeren van een uitgebreider gesprek over roken en doorverwijzen.
Deel 3: Oefenen. – Deelnemers aan de e-learning gaan ‘oefenen’ met het geven van een stoppen-met-rokenadvies en het voeren van een gesprek over roken middels interactieve video’s. Er komen hierin 4 casussen aan bod. Twee over het geven van het VBA en twee over het voeren van een uitgebreider gesprek.
Deze e-learning duurt in totaal (inclusief toets) ongeveer 1,5 uur.
Na afloop van deze cursus ontvangt u een certificaat (pdf). Voor deze e-learning is accreditatie toegekend door de ABAN (1 pt), V&VN (1 pt), NVvPO (1 pt) en NVDA (1 pt).
zet in iCal | zet in Google agenda
Agenda
-
KNMG Carrièrebeurs
-
Booster InterCollegiale Toetsing
Geaccrediteerd -
Nationaal Congres Farmacotherapie in de Psychiatrie 2023
Geaccrediteerd -
Netwerkbijeenkomst van Nederland Rookvrij?
-
ADHD-medicatie: klinische farmacologie & combineren met psychofarmaca
Geaccrediteerd -
Webinar: Palliatieve zorg binnen de verslavingszorg
Geaccrediteerd -
ADHD en Verslaving
Geaccrediteerd -
E-learning Craft
E−learnings -
Webinar: Palliatieve zorg voor dak- en thuisloze patiënten
Geaccrediteerd -
E-learning Zorgprestatiemodel
E−learnings -
Triple problematiek: LVB, verslaving en een psychische stoornis
Geaccrediteerd -
Training Intercollegiale Toetsing met intervisie
Geaccrediteerd -
25st Annual Congress of International Society of Addiction Medicine
Buitenland -
Webinar Lachgas
Geaccrediteerd -
ADHD-medicatie: klinische farmacologie & combineren met psychofarmaca
Geaccrediteerd -
Webinar 3-MMC
Geaccrediteerd -
Congres KOPP/KOV
In behandeling -
NISPA dag 2023
In behandeling -
BLENDED Licht verstandelijke beperking (LVB) en verslaving
In behandelingAlcohol en drugs zijn niet meer weg te denken uit het leven in een moderne en open maatschappij als de onze. Bij een aantal groepen mensen heeft het gebruik ervan problematische vormen aangenomen. Jeugdigen en volwassenen met een lichte verstandelijke beperking behoren tot deze groepen. Zij maken in toenemende mate deel uit van de maatschappij en komen al vroeg in aanraking met alcohol en drugs. Bij een niet gering aantal van hen is er sprake van een (ernstige) stoornis in het gebruik van een middel. Niet zelden gaat dit gepaard met psychische en sociale problemen.
lees meer
De hulpverlening aan jeugdigen en volwassenen met een lichte verstandelijke beperking is nog niet voldoende toegesneden op deze doelgroep. In de verschillende sectoren van de hulpverlening (ggz, verslavingszorg, verstandelijk gehandicaptenzorg, justitie) weet men zich onvoldoende raad met deze problematiek. Bestaande methoden van diagnostiek en behandeling schieten vaak tekort omdat ze onvoldoende rekening houden met hun specifieke behoeften en kenmerken. Ook het wetenschappelijk onderzoek op dit gebied staat nog in haar kinderschoenen. De laatste jaren zijn in ons land in verschillende sectoren initiatieven gestart met als doel de hulpverlening aan deze doelgroep te verbeteren.
In deze training wordt aandacht besteed aan het vormgeven van diagnostiek en behandelingstrajecten voor mensen met een (ernstige) stoornis van een middel én een verstandelijke beperking. In de training is aandacht voor kennis over beide afzonderlijke sectoren, de combinatieproblematiek, specifieke behandellijnen en het aanpassen van bestaande behandelingen. Ook is er aandacht voor het coachen van begeleiders in het omgaan van deze vorm van dubbeldiagnose of zelfs triplediagnose problematiek.
Blended learning
Deze cursus is opgezet als een blended learning. Blended learning is een mengvorm van face-to-face onderwijs en online onderwijsactiviteiten.
Deze cursus bestaat uit 2 fysieke lesdagen en een halve dag online les. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van blended leervormen. Cursisten dienen het studiemateriaal vóór aanvang van de cursusdagen te maken (video’s bekijken, (toets)vragen, registratieopdracht, casuïstiekopdrachten en literatuur), waardoor de cursusdag in het teken staat van verdieping, feedback op de gemaakte opdrachten, discussie en casuïstiekbespreking. Het studiemateriaal wordt via de online leeromgeving ‘Mijn CCD’ beschikbaar gesteld. -
Congres Jongeren en Mentale Gezondheid 2023
In behandeling -
Drugs: zorg of zegen?
Geaccrediteerd -
Masterclass Verslaving
Geaccrediteerd -
ADHD-medicatie: klinische farmacologie & combineren met psychofarmaca
Geaccrediteerd -
Dubbele Diagnose: psychiatrie en verslaving
Geaccrediteerd -
Gameverslaving
Geaccrediteerd -
Webinar Lachgas – verslaving en neurologische complicaties
Geaccrediteerd -
Congres “De levensloop van dubbeldiagnose”
In behandeling -
Congres Netwerkzorg en Mentale Gezondheid 2024
In behandeling -
Europad/AATOD 2024 conferentie
Buitenland -
16th European Congress on Heroin Addiction and Related Disorders
Buitenland -
E-learning ADHD the REAL impact – module 2
Geaccrediteerd -
E-learning: ADHD the Real impact module 1
Geaccrediteerd -
E-learning: ADHD & comorbide stoornissen
E−learnings -
E-learning Psyfar Medicamenteuze behandeling bij depressie in de palliatieve fase
E−learnings -
E-Learning Psyfar Verlagen van de kans op terugval in psychose
E−learnings -
E-learning Psyfar Perioperatieve adviezen rondom psychofarmacagebruik
E−learnings -
E-learning Psyfar Een kwestie van doseren
E−learnings -
E-learning Psyfar – Haaruitval bij gebruik van psychofarmaca
E−learnings -
E-learning Psyfar – Geneesmiddelenreacties
E−learnings -
E-learning Psyfar – Diagnostiek en behandeling van anorexia nervosa, boulimia nervosa en eetbuistoornis
E−learnings -
E-learning Psyfar – Richtlijn voor het gebruik van klassieke MAO-remmers
E−learnings -
E-learning ADHD en verslaving
E−learnings -
E-learning The REAL impact of ADHD, de Kleur van ADHD
E−learnings