Achtergrond 2
home / agenda / Licht verstandelijke beperking (LVB) en verslaving

Licht verstandelijke beperking (LVB) en verslaving

08 februari 2021 t/m 15 maart 2021

locatie:

Online

In deze driedaagse cursus wordt aandacht besteed aan het vormgeven van diagnostiek en behandelingstrajecten voor mensen met problematisch middelengebruik én een verstandelijke beperking. In de training is aandacht voor kennis over beide afzonderlijke sectoren, de combinatieproblematiek, specifieke behandellijnen en het aanpassen van bestaande behandelingen. Ook is er aandacht voor het coachen van begeleiders in het omgaan van deze vorm van dubbeldiagnose problematiek.

Alcohol en drugs zijn niet meer weg te denken uit het leven in een moderne en open maatschappij als de onze. Bij een aantal groepen mensen heeft het gebruik ervan problematische vormen aangenomen. Jeugdigen en volwassenen met een Lichte Verstandelijke Beperking (LVB) behoren tot deze groepen. Zij maken in toenemende mate deel uit van de maatschappij en komen al vroeg in aanraking met alcohol en drugs. Bij een niet gering aantal van hen is er sprake van misbruik en afhankelijkheid of verslaving. Niet zelden gaat dit gepaard met psychische en sociale problemen.

De hulpverlening aan jeugdigen en volwassenen met een lichte verstandelijke beperking is nog niet voldoende toegesneden op deze doelgroep. In de verschillende sectoren van de hulpverlening (GGz, verslavingszorg, verstandelijk gehandicaptenzorg, justitie) weet men zich onvoldoende raad met deze problematiek. Bestaande methoden van diagnostiek en behandeling schieten vaak tekort omdat ze onvoldoende rekening houden met hun specifieke behoeften en kenmerken. Ook het wetenschappelijk onderzoek op dit gebied staat nog in haar kinderschoenen. De laatste jaren zijn in ons land in verschillende sectoren initiatieven gestart met als doel de hulpverlening aan deze doelgroep te verbeteren.

Helaas lijkt het er op dat cliënten met LVB ook op jonge leeftijd beginnen met (problematisch) gebruik. In oriënterend onderzoek in het praktijkonderwijs komt men al veel rokende en drinkende LVB’ers tegen. Wat dat betreft zijn K&J behandelaren, voor zover het over behandelaren van cliënten met LVB gaat, ook zeker een doelgroep voor deze workshop. In de theorie en in het boek wordt er niet veel aparte aandacht aanbesteed, maar de principes blijven vergelijkbaar met die voor de benadering van volwassenen met LVB en verslaving. Binnen de casuïstiekbesprekingen tijdens deze cursus is er ook voldoende ruimte om casuïstiek van jongeren in te brengen.


zet in iCal | zet in Google agenda

Agenda

  • Webinar: Leefstijl in de huisartsenpraktijk: wat kan de GGZ leren?

    26 januari 2021, Online
    In behandeling
  • Cursus Triple problematiek: LVB, verslaving en een psychische stoornis

    02 februari 2021, Online
    In behandeling
  • 02 februari 2021, Online
    In behandeling
  • Webinar: De aanzet tot beweging: van ‘moetivatie’ naar motivatie

    09 februari 2021, Online
    In behandeling
  • Webinar VVGN: 3-MMC en lachgas

    23 februari 2021, Online
    In behandeling
  • Prevention of crisis and coercion

    03 maart 2021 t/m 05 maart 2021, Online
    In behandeling
  • Agressie en gewelddadig gedrag

    17 maart 2021, Online
    Geaccrediteerd
  • Webinar Wetenschappelijk Middagprogramma Rijnmond

    08 maart 2021 t/m 19 april 2021, Online via Zoom
    In behandeling
  • “Doe eens normaal?!”

    26 april 2021, Drachten
    Geaccrediteerd
  • Behandeling van angst: meer dan protocollen en richtlijnen

    18 juni 2021, Caballero Fabriek Den Haag
    Geaccrediteerd
  • VVGN Lustrumcongres – 2021

    16 september 2021 t/m 17 september 2021, Holiday Inn Leiden
    In behandeling
  • E-learning Rookvrije Start

    11 november 2020 t/m 11 november 2021,
    Geen accreditatie

    De Taskforce Rookvrije Start is een initiatief van negen beroepsgroepen (en het Ministerie van VWS, Trimbos-instituut, CPZ en ZonMW) die zich inzetten voor een rookvrije start voor ieder kind. Uit onderzoek blijkt dat mensen een stopadvies van zorgprofessionals serieus nemen. Dit biedt kansen om (aanstaande) ouders te motiveren om te stoppen met roken. In gesprek gaan over stoppen met roken is niet altijd gemakkelijk voor zorgverleners. Daarom heeft de Taskforce deze e-learning Rookvrije Start ontwikkeld. De e-learning biedt zorgverleners handvatten voor een prettig, open en motiverend gesprek.

    Het algemene doel van de e-learning is om professionals digitaal:
    - Informatie te bieden over prevalentie en risico’s van roken voor, tijdens en na de zwangerschap
    - Informatie te bieden over de technieken van Motiverende Gespreksvoering
    - Informatie te bieden over de stappen uit een gesprek over stoppen met roken
    - Informatie te bieden over (keten)samenwerking op dit onderwerp

    Na afloop van de e-learning hebben de professionals geleerd:
    - hoe ze zich kunnen voorbereiden op een gesprek over stoppen met roken met (aanstaande) ouders
    - hoe ze een gesprek over stoppen met roken kunnen starten en een stopadvies kunnen geven
    - hoe ze (aanstaande) ouders beter kunnen motiveren om te stoppen met roken
    - hoe ze (aanstaande) ouders kunnen ondersteunen bij stoppoging of adequaat kunnen doorverwijzen voor ondersteuning bij het stoppen.

    lees meer
  • E-Learning Motiverende gespreksvoering 1

    28 februari 2020 t/m 27 februari 2022,
    E−learnings
  • E-learning Motiverende gespreksvoering 2

    28 februari 2020 t/m 27 februari 2022,
    E−learnings
  • E-Learning Motiverende gespreksvoering 3

    28 februari 2020 t/m 27 februari 2022,
    E−learnings
  • E-Learning Suïcidepreventie

    03 maart 2020 t/m 02 maart 2022,
    E−learnings
  • E-learning: Motiverende gespreksvoering 4

    05 maart 2020 t/m 04 maart 2022,
  • E-learning: Klinische farmacologie van ADHD-medicatie

    04 juni 2020 t/m 04 juni 2022,
    E−learnings

    Geaccrediteerd bij VVGN: 3 accreditatie-uren

    lees meer
  • E-learning: eetstoornissen

    01 januari 2021 t/m 31 december 2022,
    In behandeling