Soms past de problematiek van een patiënt niet in één vakje. Bijvoorbeeld omdat er sprake is van een psychische stoornis en een verslaving. Of een verslaving en een licht verstandelijke beperking (LVB). Maar wat als de problematiek nóg complexer is? Wat als de problematiek van de patiënt zelfs niet in twee vakjes past? Dat is het geval bij triple problematiek, oftewel het samengaan van een LVB, verslaving en psychische stoornis.
Veel hulpverleners krijgen te maken met triple problematiek. De zorg voor deze patiënten vraagt veel van hen. Er is nog maar weinig bekend over triple problematiek en richtlijnen voor diagnostiek en behandeling ontbreken. De vraag die in deze cursus centraal staat is hoe je goede zorg kunt leveren voor patiënten met triple problematiek. Aan de hand van wetenschappelijke informatie en praktijkervaring wordt omschreven waar het om gaat in de zorg voor patiënten met triple problematiek en worden handvatten gegeven voor de praktijk. Onderwerpen als communicatie en bejegening, begeleiding en behandeling, verwijzen en samenwerken passeren de revue.
De cursus is met name geschikt voor HBO-professionals door de praktische toepasbaarheid van de cursus.
zet in iCal | zet in Google agenda
Agenda
-
Webinar: Leefstijl in de huisartsenpraktijk: wat kan de GGZ leren?
In behandeling -
In behandeling
-
Webinar: De aanzet tot beweging: van ‘moetivatie’ naar motivatie
In behandeling -
Webinar VVGN: 3-MMC en lachgas
In behandeling -
Prevention of crisis and coercion
In behandeling -
Licht verstandelijke beperking (LVB) en verslaving
In behandeling -
Agressie en gewelddadig gedrag
Geaccrediteerd -
Webinar Wetenschappelijk Middagprogramma Rijnmond
In behandeling -
“Doe eens normaal?!”
Geaccrediteerd -
Behandeling van angst: meer dan protocollen en richtlijnen
Geaccrediteerd -
VVGN Lustrumcongres – 2021
In behandeling -
E-learning Rookvrije Start
Geen accreditatieDe Taskforce Rookvrije Start is een initiatief van negen beroepsgroepen (en het Ministerie van VWS, Trimbos-instituut, CPZ en ZonMW) die zich inzetten voor een rookvrije start voor ieder kind. Uit onderzoek blijkt dat mensen een stopadvies van zorgprofessionals serieus nemen. Dit biedt kansen om (aanstaande) ouders te motiveren om te stoppen met roken. In gesprek gaan over stoppen met roken is niet altijd gemakkelijk voor zorgverleners. Daarom heeft de Taskforce deze e-learning Rookvrije Start ontwikkeld. De e-learning biedt zorgverleners handvatten voor een prettig, open en motiverend gesprek.
lees meer
Het algemene doel van de e-learning is om professionals digitaal:
- Informatie te bieden over prevalentie en risico’s van roken voor, tijdens en na de zwangerschap
- Informatie te bieden over de technieken van Motiverende Gespreksvoering
- Informatie te bieden over de stappen uit een gesprek over stoppen met roken
- Informatie te bieden over (keten)samenwerking op dit onderwerp
Na afloop van de e-learning hebben de professionals geleerd:
- hoe ze zich kunnen voorbereiden op een gesprek over stoppen met roken met (aanstaande) ouders
- hoe ze een gesprek over stoppen met roken kunnen starten en een stopadvies kunnen geven
- hoe ze (aanstaande) ouders beter kunnen motiveren om te stoppen met roken
- hoe ze (aanstaande) ouders kunnen ondersteunen bij stoppoging of adequaat kunnen doorverwijzen voor ondersteuning bij het stoppen.
-
E-Learning Motiverende gespreksvoering 1
E−learnings -
E-learning Motiverende gespreksvoering 2
E−learnings -
E-Learning Motiverende gespreksvoering 3
E−learnings -
E-Learning Suïcidepreventie
E−learnings -
E-learning: Motiverende gespreksvoering 4
-
E-learning: Klinische farmacologie van ADHD-medicatie
E−learningsGeaccrediteerd bij VVGN: 3 accreditatie-uren
lees meer -
E-learning: eetstoornissen
In behandeling