Achtergrond 4
home / agenda / ONLINE Veerkracht als basis voor diagnostiek en behandelplanning

ONLINE Veerkracht als basis voor diagnostiek en behandelplanning

17 november 2020

Inschrijven:

Inschrijven is niet meer mogelijk

Deze eendaagse cursus benadrukt en illustreert het belang van veerkracht en geeft de deelnemers een praktisch en toepasbaar hulpmiddel om veerkracht te gebruiken als basis voor diagnostiek en behandelplanning.

Inhoud

Psychische, psychosociale en psychosomatische klachten worden in belangrijke mate bepaald door veerkracht; het vermogen van mensen om zich succesvol aan te passen, ondanks dreigende omstandigheden. Wetenschappelijk onderzoek naar de relatie tussen stress en klachten toont de ‘bufferende’ werking van veerkracht keer op keer aan. Toch is het belang van veerkracht (nog) niet geïntegreerd in de alledaagse praktijk van de gezondheidszorg. Klachten en problemen vormen nog steeds het belangrijkste uitgangspunt voor diagnostiek, behandeling, begeleidings- en reïntegratietrajecten en van de wetenschappelijke effectevaluatie daarvan. Deze cursusdag laat zien dat en hoe dit anders kan.

Accreditatie: ABAN geaccrediteerd


zet in iCal | zet in Google agenda

Agenda

  • Jaarsymposium Verslaving 2020 “Verslaving van A tot Z”

    10 december 2020, Online
    In behandeling

    Het jaarsymposium verslaving is bedoeld voor psychiaters, psychologen, psychotherapeuten, verslavingsartsen en SVP’ers en degenen
    die in opleiding zijn of studeren voor deze disciplines. Andere geïnteresseerde professionals zijn ook van harte welkom.

    lees meer
  • Klinische Farmacologie van ADHD-medicatie

    09 november 2020 t/m 14 december 2020, 7-9 (Hilversum), 9-11 (Drachten), 18-11 (Nootdorp), 8-12 (Hengelo) en 14-12 (Eindhoven)
    Geaccrediteerd
  • Nuances in ADHD. Over diagnostiek en behandeling bij verschillen in geslacht, afkomst en leeftijd

    26 november 2020 t/m 17 december 2020,
    Geaccrediteerd
  • Basisopleiding Cognitieve Gedragstherapie (100 uur) – met aandacht voor EPA doelgroep

    24 augustus 2020 t/m 04 januari 2021,
    Geaccrediteerd
  • “Doe eens normaal?!”

    11 januari 2021 t/m 18 januari 2021,
    Geaccrediteerd
  • ADHD en Autisme een spectrum van aandoeningen met verschillende consequenties voor diagnostiek en behandeling

    14 januari 2021 t/m 21 januari 2021, Leusden (14-1) of Breukelen (21-1)
    Geaccrediteerd
  • Agressie en gewelddadig gedrag

    17 maart 2021, Online
    In behandeling
  • Behandeling van angst: meer dan protocollen en richtlijnen

    18 juni 2021, Caballero Fabriek Den Haag
    Geaccrediteerd
  • VVGN Lustrumcongres – 2021

    16 september 2021 t/m 17 september 2021, Holiday Inn Leiden
    In behandeling
  • E-learning Rookvrije Start

    11 november 2020 t/m 11 november 2021,
    Geen accreditatie

    De Taskforce Rookvrije Start is een initiatief van negen beroepsgroepen (en het Ministerie van VWS, Trimbos-instituut, CPZ en ZonMW) die zich inzetten voor een rookvrije start voor ieder kind. Uit onderzoek blijkt dat mensen een stopadvies van zorgprofessionals serieus nemen. Dit biedt kansen om (aanstaande) ouders te motiveren om te stoppen met roken. In gesprek gaan over stoppen met roken is niet altijd gemakkelijk voor zorgverleners. Daarom heeft de Taskforce deze e-learning Rookvrije Start ontwikkeld. De e-learning biedt zorgverleners handvatten voor een prettig, open en motiverend gesprek.

    Het algemene doel van de e-learning is om professionals digitaal:
    - Informatie te bieden over prevalentie en risico’s van roken voor, tijdens en na de zwangerschap
    - Informatie te bieden over de technieken van Motiverende Gespreksvoering
    - Informatie te bieden over de stappen uit een gesprek over stoppen met roken
    - Informatie te bieden over (keten)samenwerking op dit onderwerp

    Na afloop van de e-learning hebben de professionals geleerd:
    - hoe ze zich kunnen voorbereiden op een gesprek over stoppen met roken met (aanstaande) ouders
    - hoe ze een gesprek over stoppen met roken kunnen starten en een stopadvies kunnen geven
    - hoe ze (aanstaande) ouders beter kunnen motiveren om te stoppen met roken
    - hoe ze (aanstaande) ouders kunnen ondersteunen bij stoppoging of adequaat kunnen doorverwijzen voor ondersteuning bij het stoppen.

    lees meer
  • E-Learning Motiverende gespreksvoering 1

    28 februari 2020 t/m 27 februari 2022,
    E−learnings
  • E-learning Motiverende gespreksvoering 2

    28 februari 2020 t/m 27 februari 2022,
    E−learnings
  • E-Learning Motiverende gespreksvoering 3

    28 februari 2020 t/m 27 februari 2022,
    E−learnings
  • E-Learning Suïcidepreventie

    03 maart 2020 t/m 02 maart 2022,
    E−learnings
  • E-learning: Motiverende gespreksvoering 4

    05 maart 2020 t/m 04 maart 2022,
  • E-learning: Klinische farmacologie van ADHD-medicatie

    04 juni 2020 t/m 04 juni 2022,
    E−learnings

    Geaccrediteerd bij VVGN: 3 accreditatie-uren

    lees meer