tijd:
13:00 tm 14:30
locatie:
Online
Inschrijven:
Inschrijven is niet meer mogelijk
Ecstasy: een echte lovedrug die veel te streng gereguleerd wordt of blijven de gezondheidsrisico’s van dit middel onderbelicht? Deze webinar gaat over het gebruik en de gebruikers van ecstasy, de effecten op het lichaam en de gezondheidsrisico’s van het gebruik op korte en lange termijn. En hoe verhoudt het gebruik van ecstasy als recreatief middel zich tot de experimenten als geneesmiddel? De kennis opgedaan in deze webinar stelt jou beter in staat om een eigen genuanceerd oordeel te vormen over de gezondheidsrisico’s van ecstasygebruik.
Spreker
Esther Croes is arts-epidemioloog bij het Trimbos-instituut. Zij startte in 2009 de Monitor Drugsincidenten (MDI), die samen met het Drugs Informatie en Monitoring systeem (DIMS) een goed overzicht geeft van de Nederlandse ecstasymarkt en acute risico’s van het gebruik. Zij schreef de afgelopen jaren verschillende rapporten over de gezondheidseffecten van ecstasy.
Doelgroep:
(Verslavings)artsen, jeugdzorgprofessionals, verpleegkundig specialisten en andere professionals/hulpverleners met een interesse in dit onderwerp.
zet in iCal | zet in Google agenda
Agenda
-
ADHD-medicatie: klinische farmacologie & combineren met psychofarmaca
Geaccrediteerd -
Dubbele Diagnose: psychiatrie en verslaving
Geaccrediteerd -
Gameverslaving
Geaccrediteerd -
Masterclass “ADHD-MEDICATIE”
Geaccrediteerd -
Triple problematiek: LVB, verslaving en een psychische stoornis
Geaccrediteerd -
Jaarsymposium Verslaving
Geaccrediteerd -
E-learning: Het stoppen-met-rokenadvies. Hoe geef ik dat?
E−learnings -
Webinar Lachgas – verslaving en neurologische complicaties
Geaccrediteerd -
Congres “De levensloop van dubbeldiagnose”
Geaccrediteerd -
Jaarcongres Verslaving in het sociaal domein
In behandeling -
Congres Netwerkzorg en Mentale Gezondheid 2024
Geaccrediteerd -
BLENDED Licht verstandelijke beperking (LVB) en verslaving
GeaccrediteerdAlcohol en drugs zijn niet meer weg te denken uit het leven in een moderne en open maatschappij als de onze. Bij een aantal groepen mensen heeft het gebruik ervan problematische vormen aangenomen. Jeugdigen en volwassenen met een lichte verstandelijke beperking behoren tot deze groepen. Zij maken in toenemende mate deel uit van de maatschappij en komen al vroeg in aanraking met alcohol en drugs. Bij een niet gering aantal van hen is er sprake van een (ernstige) stoornis in het gebruik van een middel. Niet zelden gaat dit gepaard met psychische en sociale problemen.
lees meer
De hulpverlening aan jeugdigen en volwassenen met een lichte verstandelijke beperking is nog niet voldoende toegesneden op deze doelgroep. In de verschillende sectoren van de hulpverlening (ggz, verslavingszorg, verstandelijk gehandicaptenzorg, justitie) weet men zich onvoldoende raad met deze problematiek. Bestaande methoden van diagnostiek en behandeling schieten vaak tekort omdat ze onvoldoende rekening houden met hun specifieke behoeften en kenmerken. Ook het wetenschappelijk onderzoek op dit gebied staat nog in haar kinderschoenen. De laatste jaren zijn in ons land in verschillende sectoren initiatieven gestart met als doel de hulpverlening aan deze doelgroep te verbeteren.
In deze training wordt aandacht besteed aan het vormgeven van diagnostiek en behandelingstrajecten voor mensen met een (ernstige) stoornis van een middel én een verstandelijke beperking. In de training is aandacht voor kennis over beide afzonderlijke sectoren, de combinatieproblematiek, specifieke behandellijnen en het aanpassen van bestaande behandelingen. Ook is er aandacht voor het coachen van begeleiders in het omgaan van deze vorm van dubbeldiagnose of zelfs triplediagnose problematiek.
Blended learning
Deze cursus is opgezet als een blended learning. Blended learning is een mengvorm van face-to-face onderwijs en online onderwijsactiviteiten.
Deze cursus bestaat uit 2 fysieke lesdagen en een halve dag online les. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van blended leervormen. Cursisten dienen het studiemateriaal vóór aanvang van de cursusdagen te maken (video’s bekijken, (toets)vragen, registratieopdracht, casuïstiekopdrachten en literatuur), waardoor de cursusdag in het teken staat van verdieping, feedback op de gemaakte opdrachten, discussie en casuïstiekbespreking. Het studiemateriaal wordt via de online leeromgeving ‘Mijn CCD’ beschikbaar gesteld. -
Europad/AATOD 2024 conferentie
Buitenland -
16th European Congress on Heroin Addiction and Related Disorders
Buitenland -
E-learning ADHD the REAL impact – module 2
Geaccrediteerd -
E-learning: ADHD the Real impact module 1
Geaccrediteerd -
E-learning: ADHD & comorbide stoornissen
E−learnings -
E-learning Psyfar Medicamenteuze behandeling bij depressie in de palliatieve fase
E−learnings -
E-Learning Psyfar Verlagen van de kans op terugval in psychose
E−learnings -
E-learning Psyfar Perioperatieve adviezen rondom psychofarmacagebruik
E−learnings -
E-learning Psyfar Een kwestie van doseren
E−learnings -
E-learning Psyfar – Haaruitval bij gebruik van psychofarmaca
E−learnings -
E-learning Psyfar – Geneesmiddelenreacties
E−learnings -
E-learning Psyfar – Diagnostiek en behandeling van anorexia nervosa, boulimia nervosa en eetbuistoornis
E−learnings -
E-learning Psyfar – Richtlijn voor het gebruik van klassieke MAO-remmers
E−learnings -
E-learning ADHD en verslaving
E−learnings -
E-learning Psyfar – Diepe hersenenstimulatie (DBS) bij psychiatrische aandoeningen
E−learnings -
E-Learning Psyfar – Autismespectrumstoornis bij ouderen
E−learnings -
E-learning Psyfar: De medicamenteuze behandeling van patiënten met een stoornis in alcoholgebruik
E−learnings -
E-Learning Psyfar: Farmacologische en farmacotherapeutische verschillen tussen mannen en vrouwen
E−learnings -
E-learning The REAL impact of ADHD, de Kleur van ADHD
E−learnings -
PsyLearning Meet the Expert 2023-1 “De richtlijn probleemgedrag bij dementie en de psychiater”
E−learnings