Achtergrond 1
home / over vvgn / uitgelicht / zien drinken, doet drinken

Zien drinken, doet drinken

De Alliantie Alcoholbeleid Nederland (AAN) lanceert vandaag haar vernieuwde campagne ‘Zien drinken, doet drinken’. De campagne is gericht op ouders met als concrete boodschap: ”Probeer het glas te laten staan als kinderen erbij zijn”.

De VVGN, als lid betrokken bij AAN, roept alle ouders van Nederland op om zich bewust te zijn van het feit dat kinderen het gedrag van ouders kopiëren, óók als het gaat om alcoholgebruik. Ruim twee derde van de ouders (67,8%) is zich dit al bewust. Daarom roepen wij ouders vooral op, om te handelen naar die kennis. Bijna de helft (47,3 %) van de ouders geeft aan dat ze voor lief nemen dat hun kind ziet dat ze zelf alcohol drinken. Ondanks dat een deel van hen de schadelijke potentie hiervan kent.

Voor de wetenschappelijke basis van dit verhaal, zie de factsheet ‘Zien drinken, doet drinken’.

Uitgelicht